września 03, 2017

Oddawanie krwi - z czym to sie je? 

Trzeba być pełnoletnim i zdrowym - to przede wszystkim. Nic Cię to nie kosztuje, a możesz dzięki temu uratować komuś życie :)

Jak to wygląda krok po kroku?
  • Zarejestruj się w punkcie pobierania krwi. Koniecznie miej ze sobą  dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, legitymacje ubezpieczeniową szkolna lub studencką
  • Rozwiąż sumiennie otrzymany kwestionariusz (dla kobiet- pamiętajcie kiedy skończyła wam się ostatnia miesiączka)
  • Udaj się do pielęgniarki, aby pobrała Ci próbki krwi (grupę krwi oraz hemoglobinę/morfologię)
  • Spotkaj się z lekarzem, który znając Twoje wyniki oraz widząc kwestionariusz oceni stan zdrowia i zdecyduje czy możesz oddać krew
  • Oddaj krew w pomieszczeniu do tego przeznaczonym. Trwa to około 10 minut.
  • Po wszystkim otrzymasz posiłek o równowartości 4500 kcal (8 tabliczek czekolady plus sok i wafelek)
  • Przy następnym oddawaniu krwi otrzymasz legitymacje Honorowego Dawcy Krwi 
To tak w skrócie :) Z mojej strony powiem jeszcze, aby się najeść przed oddaniem krwi i wypić duużo wody. Najlepiej dzień  wcześniej nie pić alkoholu, ani nie palić. Nie zginaj za szybko ręki po oddaniu krwi, bo będziesz mieć ogromnego siniaka. Nie przemęczaj się tego dnia. Za każde oddanie krwi zbierasz punkty, które po czasie będzie można wymienić na nagrody. Kobieta może oddawać krew co 3 miesiące, a mężczyzna co 2. Jeśli potrzebujesz, to możesz dostać za ten dzień zwolnienie ze szkoły lub pracy. Gdy oddasz łącznie 5 litrów krwi (mężczyzna 6) będziesz zasłużonym dawcą krwi, a wtedy będą Ci przysługiwać za darmo niektóre leki, przejazdy komunikacją miejską oraz nie będziesz musiał stać w kolejce w aptece lub u lekarza :)

Ja krew oddaje od roku, nigdy żadnych problemów nie miałam, ale ostatnio było trochę gorzej. Za szybko zgięłam rękę, chciałam wychodzić i nagle pękł mi opatrunek, a krew zaczęła się lać. Zdążyłam jedynie dobiec do gabinetu lekarza i... obudziłam się po godzinie cała we krwi. Wszystko było w porządku, po prostu straciłam dużo krwi i organizm nie wytrzymał. Tata mnie odebrał, a resztę dnia spędziłam w łóżku i rodzinka mi usługiwała. Więc nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło!  :D


Tak wygląda moja ręka 2 tygodnie po oddaniu krwi. Nie chcę nikogo zniechęcać, wręcz przeciwnie! Po prostu ostrzegam, że tak też się może zdarzyć :)



Oprócz czekolad dostałam również koszulkę (już w sumie moja trzecia)



A tak z ciekawości, jaką Ty masz grupę krwi? :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Emeralds Life , Blogger